2021-09-23 09:00Pressmeddelande

Nytt förvärv när Derome storsatsar på maskinuthyrning

Derome storsatsar på maskinuthyrning. Nu i Skåne och Halland. Derome storsatsar på maskinuthyrning. Nu i Skåne och Halland.

Nu är det klart att Derome köper HYR IN och Hyrtab och därmed stärker sin position inom maskinuthyrning rejält. Totalt handlar det om nio hyrdepåer i Halland och Skåne.

- Det här förvärvet går helt i linje med vår satsning på Maskinuthyrning. Hyrtab och HYRIN står för entreprenörskap och starkt lokalt affärsmannaskap, värderingar som för oss är hjärtat i maskinuthyrning, säger Isak Gillgren, vd för Derome Maskinuthyrning.

Förvärvet av de två bolagen innebär en förstärkning av erbjudandet, både geografiskt och kompetensmässigt. Storleken på de nio hyrdepåerna varierar och ligger på platser där Derome redan bedriver verksamhet.

- Vi ska förenkla vardagen för våra kunder och genom att erbjuda maskinuthyrning i dessa geografier är det precis vad vi gör. Som helhetsleverantör är detta ett oerhört viktigt förvärv där kunderna är de stora vinnarna, säger Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri.

Långsiktig satsning med kompetens i fokus

Derome har under våren byggt upp maskinuthyrning i Göteborg, där den organiska tillväxten sker snabbt med kompetensen i fokus.

- Vi har oerhört stort kunnande och erfarenhet på plats i Göteborg och ser fram mot att stärka upp med HYR IN och Hyrtabs kompetenta medarbetare. Vår övertygelse är att det är medarbetarnas kompetens som gör skillnaden, att den som är närmst kunden oftast vet bäst och då blir den personliga relationen oerhört viktig, säger Isak Gillgren.

Maskinuthyrning i Halland och Skåne

Hyrtab och HYRIN har depåer i Malmö, Helsingborg, Laholm, Ängelholm, Landskrona, Markaryd, Halmstad, Falkenberg och Varberg. Genom förvärvet finns därmed Derome maskinuthyrning med verksamhet från Malmö till Göteborg. Tillträde sker den 1 oktober.

- Det känns mycket bra att familjeföretaget Derome gör det här förvärvet, de gör en långsiktig satsning på maskinuthyrning och vi har nu förutsättningar att utveckla verksamheten ytterligare tillsammans med våra kunder och Derome, säger Jan Holubec, VD för HYRIN.

- Det känns helrätt med Derome, deras värderingar och syn på företagande är detsamma som för oss på Hyrtab. Vi ser stora möjligheter att med Derome växa affären i vår region, säger Fredrik Landén, VD för Hyrtab

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2021 är vi 2500 medarbetare med en förväntad omsättning på 10 miljarder.

Isak Gillgren
Isak Gillgren