2022-01-26 07:22Pressmeddelande

Derome bygger 600 bostäder i Ängelholm

Derome förvärvar mark i Ängelholm med målet att bygga en helt ny stadsdel i trä. Derome förvärvar mark i Ängelholm med målet att bygga en helt ny stadsdel i trä.

Med sikte på att växa i nordvästra Skåne är det nu klart att Derome gör ett av sina största markförvärv hittills. Företaget ska bygga en helt ny stadsdel i trä i Ängelholm med cirka 600 bostäder - bara en golfdrive från stad och hav.

- Vi går in med stora ambitioner för området som ligger strax söder om Ängelholms stadskärna och det känns fantastiskt kul att vi kan stärka vår position i nordvästra Skåne. Det är en växande region där vi ser stora möjligheter att erbjuda ännu fler bostäder framöver säger Andreas Ahlman, regionchef inom Derome Hus.

Hållbart, socialt och aktivt
Förhoppningen är att detaljplanen ska bli klar under våren och målet är att byggstart ska ske ske cirka ett år senare. Det nya området utvecklas med fokus på hållbarhet, gemenskap och en aktiv fritid.

- Projektet i Ängelholm är ett utmärkt exempel på hur vi vill utveckla nya områden och trädgårdsstäder. Där vi planerar för en mix av bostäder i trä, i olika ägandeformer och med både egna och gemensamma grönytor. Här ska finnas äldreboende, service, barnomsorg och bra möjligheter till god livskvalitet och en aktiv fritid berättar Otto Martler, vice vd Derome Hus.

Gott om aktiviteter
Bland planerna finns byggandet av en padelhall och dessutom kommer säljarna av marken uppföra en toppmodern golfanläggning i direkt anslutning till området.

- Planerna på en golfanläggning har funnits i över 20 år och det känns fantastiskt att vi närmar oss byggstart. En av banorna ska dessutom erbjuda fritt spel för alla under 18 år, vilket är möjligt tack vare Henrik Stenson Foundation. Både vi och Derome har en gemensam vilja i att skapa något riktigt bra och unikt för Ängelholm berättar Christian Lundin, banarkitekt och ansvarig för projektet.

Fakta området Vegeljung:
- Cirka 600 bostäder
- Villor, radhus, kedje- och flerbostadshus. Ägande- och hyresrätter
- Äldreboende, förskola, matbutik, idrottshall
- Byggstart: 2023 (förutsatt godkänd detaljplan)

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden.

Andreas Ahlman
Regionchef Syd, Derome Hus AB