2021-07-01 05:45Pressmeddelande

Derome bygger 224 hyresrätter i Ystad

Bostäderna produceras på Deromes husfabrik i Väro, strax utanför Varberg.Bostäderna produceras på Deromes husfabrik i Väro, strax utanför Varberg.

Kvarteret Vrakbåten i Ystad håller god styrfart och nu är bygget av bostadsprojektet igång. De 224 hyresrätterna i trä byggs av Derome på uppdrag av Magnolia Bostad och med Heimstaden som ägare och förvaltare.

- Bygget av Vrakbåten i Ystad är en del av det pågående samarbetet med Magnolia Bostad där vi tillsammans utvecklar hållbara bostäder i trä. Det känns extra kul att rikta blicken söderut, till Skåne där vi även satsar stort inom andra verksamheter och där det finns stor potential i att utveckla träbyggandet säger Anders Jonsåker, divisionschef inom Derome.

Stor efterfrågan på hyresrätter
I likhet med många andra städer är efterfrågan på hyresrätter stor och detta blir ett ordentligt tillskott i Ystad, även om behovet är långtifrån uppfyllt.

- Detta projekt visar på potentialen med storskaligt industriellt byggande i trä. Att vara med och bidra med ett stort antal hyresrätter är helt i linje med vår syn på bostadsproduktion med en mix av bostadstyper och ägandeformer. Vi är ett företag som vill skapa hem för hela samhället, säger Johan Axelsson vd Derome Husproduktion.

Nära vatten och stad
Vrakbåten lägger ankar i Västra Sjöstaden med direkt närhet till havet och med handel, skola och naturen runt knuten. De 224 hyresrätterna fördelas mellan fyra huskroppar, byggs med en stomme av trä och kommer vara certifierade enligt Miljöbyggnad silver.

- Vi satsar på det industriella byggandet och ser positivt på möjligheterna att tillsammans med större samarbetspartners som Magnolia Bostad driva på utvecklingen. Vi ser också att allt fler kommuner antar en träbyggnadsstrategi vilket blir ett viktigt verktyg när kraven ökar på att redovisa minskade klimatavtryck säger Johan Axelsson.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2021 är vi 2500 medarbetare med en förväntad omsättning på 10 miljarder.

Anders Jonsåker
Divisionschef | Plusshus