2020-11-30 07:01Pressmeddelande

Derome bygger 116 hyreslägenheter i Norrköping

Bostäderna i Norrköping byggs med industriell teknikBostäderna i Norrköping byggs med industriell teknik

Familjeföretaget Derome fortsätter att utveckla marknaden för hållbara bostäder i trä och efterfrågan på flerbostadshus i trä växer. Nyligen blev ytterligare en affär klar för Derome, kvarteret Föreställningen, 116 hyresbostäder i Norrköping som Derome ska bygga för Magnolia Bostad. Husen ska byggas med volymhusteknik, med stort fokus på design.

- Lägenheterna är formade för att möta bostadsmarknaden på bästa sätt genom att vara både yteffektiva, prisvärda och funktionella, säger Anders Jonsåker, divisionschef Derome Plusshus.
Bostadsbristen är en av våra stora samhällsutmaningar och precis som på många platser i Sverige, är efterfrågan på hyresrätter stor i Norrköping.

Derome bygger för Magnolia Bostad
De senaste åren har Derome gjort stora satsningar inom industriellt byggande i trä och under förra hösten inledde Derome och Magnolia Bostad ett fördjupat samarbete som sträcker sig över en femårsperiod och omfattar 600-800 bostäder per år. Projektet i Norrköping genomförs tillsammans med Magnolia Bostad.

- Inom Derome anser vi att samarbeten är ett måste för all utveckling och vi ska vara enkla att göra affärer med, säger affärschef Ted Mellin. Vi har inlett en rad olika samarbeten som för oss framåt i arbetet att ta fram bostäder med låg klimatpåverkan och som görs tillgängliga för en bred framtida marknad.

Industriellt byggande - bra för Norrköping

I det aktuella projektet i Norrköping, byggs en blandning av ettor, tvåor och treor. Det blir totalt fyra stycken trevåningshus, med målet att skapa harmoni i området.

- Husen kommer att bli mycket vackra, den stående träpanelen i ljus lasyr ger en fin gnista till området och en fin kontrast till de mörka plåtdetaljerna och fönstren, säger Ted Mellin.

Lägenheterna ska produceras och färdigställas industriellt av Derome vilket ger kortare byggtid och färre leveranser till byggplatsen. Kvaliteten kan också säkras på ett annat sätt när volymerna monteras inomhus. Vid montering är allt så gott som klart med el och ventilation installerat och badrum och kök färdigt - med kakel och allt.

FAKTA Kvarteret Föreställningen
Byggort: Norrköping
Område: Björkalund
Antal lägenheter: 116
Bostadsform: Hyresrätter
Entreprenadform: Totalentreprenad Derome
Heimstaden Bostad kommer att äga och förvalta bostäderna
Märkning: Miljöbyggnad Silver
Byggstart: Slutet av 2020

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.

Ted Mellin
Affärschef | PLUSSHUS