2020-12-02 07:01Pressmeddelande

Smålandssatsningen fortsätter - ny regionchef för Derome

Derome satsar i Småland och ny regionchef blir Andreas BergDerome satsar i Småland och ny regionchef blir Andreas Berg

Uppdraget för Deromes nya regionchef är tydligt, marknadsandelar ska tas och det halländska familjeföretaget ska bli förstahandsvalet även i Småland. Etablering och expansion står på agendan när Derome tar nästa steg i Smålandssatsningen.

- Jag ser fram mot att presentera min hemmaplan och Derome för varandra, säger Andreas Berg, tillträdande regionchef för Derome. Det finns såklart utmaningar, men det ger medvind att ha företagets gedigna kunskap och starka vinnarkultur i ryggen.

Andreas Berg kommer närmast från Bravida och värdesätter det personliga mötet och vikten av goda relationer.

- Jag vill ha medarbetare som har hög social kompetens med ett stort kontaktnät, i mitt ledarskap är jag lyhörd och coachande, säger Andreas Berg. Vi ska stötta och bygga individer, på samma sätt som vi stöttar och gör våra kunder till vinnare.

Derome storsatsar i Småland

Småland är en relativt ny region för Derome, men finns redan på fem orter, Markaryd, Anderstorp, Gislaved, Moheda och Alvesta. Att satsningen bara har börjat, råder det inget tvivel om, snart finns fler orter med Deromes grönvita skyltar.

- Vi öppnade 19 anläggningar på cirka tre år när vi etablerade oss i Skåne och Blekinge, säger Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri. Vi var då okända i regionen och är idag ett förstahandsval för många yrkeskunder. Vårt erbjudande uppskattas och vi vinner hela tiden marknadsandelar.

Kulturen i centrum för Derome

Derome är ett familjeföretag som drivs av den tredje generationen, där långsiktighet är ett av företagets kärnvärden. Kulturen lyfts ofta fram som central, särskilt vid förvärv av andra bolag.

- Vi värdesätter vår kultur högt, både vid rekryteringar och vid förvärv, säger Johan Winroth. Andreas Berg är en perfekt matchning för oss och han blir en stor tillgång i vår satsning i Småland. Han är en tävlingsmänniska som värdesätter relationer, precis som vi gör.

För Andreas Berg är det här ett naturligt steg i utvecklingen och företagets värden är givetvis viktiga.

- Det känns som att min kompetens verkligen kommer till sin rätt inom Derome och jag ser fram mot att göra Derome till den offensiva utmanaren i Småland.

Andreas Berg tillträder sin nya tjänst som regionchef i januari 2021.

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.

Kristian Andersson
Affärsområdeschef