2020-10-22 09:01Pressmeddelande

Derome förvärvar BMS – industrisatsningen tar ytterligare kliv

Derome satsar på industrimarknaden och gör förvärv av BMS i Hässleholm. Johan Winroth, VD Derome Bygg & IndustriDerome satsar på industrimarknaden och gör förvärv av BMS i Hässleholm. Johan Winroth, VD Derome Bygg & Industri

Derome förvärvar bolag för att utmana och utveckla. Nu tar familjeföretaget nästa steg i sin satsning mot industrimarknaden när BMS i Hässleholm förvärvas.

- Vid förvärv är det viktigt med flera vinnare och när vi nu köper BMS är kunderna och medarbetarna de största vinnarna. Vi köper ett välskött företag som ges möjligheten att utvecklas ännu mer, säger Johan Winroth, VD Derome Bygg & Industri AB.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri och gör en ambitiös satsning på industriförnödenheter. Både genom varumärket Derome, samt att IMAB i Halmstad och Helsingborg sedan tidigare ingår i Deromekoncernen.

- Det är en spännande utmanare som köper BMS, säger Krister Persson, tidigare ägare. Nu får BMS stora möjligheter att utvecklas ytterligare och att Derome är ett offensivt familjeföretag är givetvis extra glädjande.

Kulturen viktig när Derome satsar
Vid varje förvärv som Derome gör, är kulturen i fokus. BMS är ett familjeföretag som grundades 1994 och har samma värderingar som Derome. Företaget vänder sig till bygg- och industrimarknaden och via förvärvet breddas erbjudandet ytterligare.

- Vi har samma värderingar, kunderna ska vara i fokus och medarbetarna är vår viktigaste resurs. Vi utvecklas tillsammans och vi drivs av att bygga vinnare, säger Johan Winroth.

Derome har ett brett erbjudande av tjänste- och logistiklösningar och gör även stora satsningar på digitala kundlösningar. Företaget har ett väl utbyggt nät av bygg- och industrivaruanläggningar längs hela västkusten, Skåne, Blekinge och Småland.

- Vi förvärvar bolag för att de ska växa ytterligare och BMS är ett välskött företag som vi ser fram mot att bygga vidare, säger Johan Winroth.

BMS kommer att fortsätta som eget varumärke och Derome tillträder verksamheten den 2 november.

För mer information:
Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri - 0340-666443 - johan.winroth@derome.se
Krister Persson, vd BMS - 0451-384851 - krister@bmsproffsbutik.se

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.

Johan Winroth
Johan Winroth