2021-01-27 06:30Pressmeddelande

Derome bygger bostäder i Skellefteå

Visionsbild av Västra Erikslid i Skellefteå. Bilden är framtagen av Magnolia Bostad.Visionsbild av Västra Erikslid i Skellefteå. Bilden är framtagen av Magnolia Bostad.

Skellefteå blev utsedd till Årets trästad 2020 och är verkligen en stad som växer. Nu ska Derome och Magnolia Bostad bygga bostäder i det nya området Västra Erikslid i Skellefteå.

Derome verkar sedan tidigare i Skellefteå och Northvolts nya batterifabrik innebär cirka 3 000 nya arbetstillfällen. Då behövs det även fler bostäder och tillsammans med Magnolia Bostad bygger Derome i ett nytt område på Västra Erikslid i Skellefteå. Det är naturnära med utmärkt ’ski in-ski out’-läge för längdskidåkning.

- Med det här projektets om 300 bostäder är vi med och bidrar till att Skellefteå växer, säger Anders Jonsåker, divisionschef inom Derome. Bostäderna byggs industriellt och i trä vilket innebär att de produceras i en torr, varm och kontrollerad miljö, som ger hög kvalitet och passar extra bra för det norrländska klimatet.

Västra Erikslid har ett bra läge med naturen kring knuten, nära till stans pulkabacke samtidigt som det är cykelavstånd till centrum.

Derome är med i bygget av Sara Kulturhus
Företaget levererar även hotellvolymerna till Sara Kulturhus, som är stadens nya landmärke och en av världens högsta träbyggnader.

- Sara Kulturhus är ett unikt projekt som vi genomför tillsammans med flera andra aktörer, säger Anders Jonsåker. Vi ska ligga i framkant och vara innovativa, det utvecklande samarbetet gör att vi tillsammans flyttar gränser och utmanar det som är.

Industriell trähusproduktion lyfts fram av regeringen som en viktig åtgärd i den klimatpolitiska handlingsplan som presenterades i slutet av 2019. Det är även fördelaktigt vid byggande i städer, då det leder till färre transporter och förkortar montagetiden på byggplats.

Tillsammans med Magnolia Bostad
Derome har ett långtgående samarbete med Magnolia Bostad med bland annat en avsiktsförklaring som handlar om 600-800 bostäder per år.

- Vårt samarbete med Magnolia Bostad fungerar mycket bra och vi har bred geografisk spridning på våra projekt, det är tillfredsställande att vi tillsammans är med och bygger hela Sverige med hållbara bostäder i trä, säger Ted Mellin, affärschef inom Derome.

Byggort: Skellefteå
Område: Västra Erikslid
Antal bostäder: cirka 300
Entreprenadform: Totalentreprenad Derome
Byggstart: Våren 2021

Västra Erikslid ska bli en hållbar trästad – ett koncept framtaget av Magnolia Bostad och Derome. Fokus ligger på trygghet och närhet. Nära till naturen, sjukhuset och centrum. Heimstaden bostad kommer att äga och förvalta bostäderna.

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.

Ted Mellin
Affärschef | PLUSSHUS