2024-06-03 11:18Pressmeddelande

Konceptet 55+ skapar nya flyttströmmar till Fjärås

Brf Rosenhagen 55+ i Vallbyn, FjäråsBrf Rosenhagen 55+ i Vallbyn, Fjärås

Invigning för 55-plussarna som valt att down-sizea och lämna sina gamla hem, i bland annat västra Göteborg, för ett nytt boende i Rosenhagen i Fjärås. Det är åldersgränsen, enplansvillans enkelhet och utformning och det faktum att småbarnsfamiljerna hålls på behagligt avstånd som lockat.

Nu är det dags för invigning och grannträff i kvarteret Rosenhagen i Vallbyn. Området består av 21 enplanshus med en boyta om 97 eller 110 kvadratmeter. De sobert grå husen har ett tydligt och enkelt formspråk med influenser från Danmark. Utformningen och estetiken har uppskattats och lockat till köp. En annan, mer udda, faktor som lockat är åldersgränsen. Här måste minst en i hushållet ha passerat 55 år.

- Enligt en undersökning vi gjort bland de boende säger hälften att det är konceptet 55+ som lockat. Även om många av dem uppskattar blandningen av åldrar i hela området Vallbyn, är de glada över att inte ha småbarnsfamiljerna in på knuten, förklarar Madeleine Carlsson, på Derome Bostad.

Populärt koncept som sticker ut
Derome, som utvecklar Rosenhagen och området Vallbyn, påbörjade byggnationen och försäljningen av husen våren 2023. Trots att bostadsmarknaden var tuff, inte minst för nyproducerade bostäder, såldes husen i Rosenhagen snabbt, och idag finns endast ett hus kvar till försäljning.

- Det här projektet sticker verkligen ut. Här har vi sålt bostäder trots att det nästa varit stiltje på marknaden i perioder. Rosenhagen är det första konceptet för 55+ som byggs i Deromes regi, men vi är nyfikna på att testa det på andra platser också med tanke på det goda resultatet, säger Madeleine Carlsson.

Ett koncept som skapar nya flyttströmmar till Fjärås
Köparna i Rosenhagen lämnar kvadratrika boende bakom sig och down-sizear till en enklare livsstil som ger tid till annat. Som att umgås med likasinnade grannar, något undersökningen lyfter att många uppskattar.

Rosenhagens mäklare Mats Wahlbäck, från Svensk Fastighetsförmedling, menar att projektet skapat nya flyttströmmar, som han tidigare inte sett, till Fjärås.

- Bostäderna har lockat långväga köpare från utlandet, men också många från västra Göteborg och områden som Askim, Särö, Hovås, Kullavik, Onsala och Åsa. Det är inte vanligt att lämna närheten till havet och dessa områden för just Fjärås. Men här har fördelarna med konceptet 55+ och husens estetik och utformning lockat.

Mats Wahlbäck beskriver också att flera av spekulanterna i projektet efterfrågat konceptet 55+ också på andra orter. Men i Kungsbacka är det inte ett speciellt vanligt koncept trots att intresset för det visat sig vara stort.

- I Kungsbacka finns det endast ett par föreningar med åldersgräns, och det är cirka 7 år sedan de senaste husen byggdes.

Media välkomnas till Rosenhagens invigning

Media välkomnas till Rosenhagen måndagen 3 juni kl. 17.00.
Grannarna kommer att inleda föreningsstämman med ett invigningsmingel i den gemensamma lokalen med tillhörande pergola, odlingslåda och boulebana. Här finns möjlighet att ställa frågor till de boende och att fota.

Vänligen kontakta kajsa.karlsson@derome.se vid intresse.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. Vi är idag 2500 medarbetare med en omsättning på cirka 10 miljarder.

Kajsa Karlsson
Kajsa Karlsson