2023-11-01 08:05Pressmeddelande

Forskningsprojekt blir till verklighet i svenska villakvarter

Insikterna från forskningsprojektet Klivet omsätts nu till verklighet på den svenska husmarknaden.Insikterna från forskningsprojektet Klivet omsätts nu till verklighet på den svenska husmarknaden.

Nu ska forskningsprojektet Klivet, ett småhus som tävlar i finalen av Årets hållbara byggprojekt, tas vidare ut i verkligheten och erbjudas till fem husspekulanter i Sverige. Med väggar av återvunna mjölkkartonger, isolering av gammalt tidningspapper och en trägrund reduceras husets klimatavtryck med 37 procent. Husköparna kommer att bli en del av RISE fortsatta forskningsstudier.

Byggsektorn i Sverige släpper årligen ut 10 miljoner ton koldioxid. Lika mycket som all biltrafik sammantaget under ett år. Att minska klimatpåverkan är en prioriterad fråga för hela byggbranschen. Ett forskningsprojekt, som nu tävlar om utmärkelsen Årets hållbara byggprojekt är Klivet. A-hus forsknings- och utvecklingshus som utmanat den traditionsenliga byggnationen genom att välja material och metoder som ger låga klimatavtryck. Insatserna har bidragit till att sänka klimatavtrycket i byggfas med 37 procent.

Tar Klivet ut i verkligheten
Nu är det dags att låta forskningsframgångarna omsättas i verkligheten. A-hus letar efter fem familjer som vill bygga egna hus baserade på de nya material och metoder som testats.

- Det här projektet är inte en symbolisk handling. Vi vill verkligen bidra till en förändring. Därför känns det roligt att kunna erbjuda fem hus baserade på framgångarna från Klivet till vanliga personer som önskar bygga ett hus som tar hänsyn till framtiden på bästa tänkbara sätt, säger Lars Westling, divisionschef på A-hus.

Han tror och hoppas att det ska finnas ett stort intresse för husen trots den svala bostadsmarknaden.

- Det här är en spännande möjlighet. Där köparen får chansen att bygga ett modernt hus med hållbara metoder och materialval, utan att behöva kompromissa kring pris, design, komfort eller kvalitet. Vi tror på det. Och skulle intresset visa sig bli riktigt stort finns det planer på att låta spekulanterna motivera varför de vill bygga just det här huset.

En del av RISE fortsatta studier
De fem husen byggs i så stor utsträckning som möjligt i trä. Det är den insats som minskar klimatavtrycket allra mest. Att testa och utvärdera insatserna också i de nya husen är viktiga för att A-hus ska kunna nå sitt mål om att bygga helt klimatneutrala småhus till år 2030.

- Det är värdefullt att kunna mäta effekten av nya material och metoder för att se hur vi kan utveckla oss framåt. Det är också en av anledningarna till att de fem nya husen kommer att ingå i RISE, Research Institutes of Sweden, fortsatta forskningsstudier, förklarar Jimi Leo, teknisk produktägare på A-hus.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Lars Westling
Divisionschef I A-hus