2023-09-21 07:00Pressmeddelande

A-hus satsar – ska sälja villor i Norrland

Tobias Wikström och Lars WestlingTobias Wikström, affärsområdeschef försäljning och partner på Westerlinds och Lars Westling, divisionschef på A-hus.

Trots en tuff bostadsmarknad väljer A-hus, Sveriges tredje största husleverantör, att genomföra en satsning i Norrland. ­Stora industrietableringar, flyttströmmar och aktiva kundförfrågningar ligger bakom den långsiktiga satsningen.

A-hus producerar trähus i halländska Anneberg, strax söder om Göteborg. Verksamheten är en del av den familjeägda koncernen Derome som verkar inom hela kedjan, från skog till färdigt hus. A-hus finns sedan tidigare representerade på ett 30-tal orter i södra och mellersta Sverige och kommer under hösten att etablera verksamhet och genomföra en långsiktig satsning i Norrland.

– Det stämmer att bostadsmarknaden är tuff, men det här är en långsiktig satsning. Det råder fortfarande bostadsbrist i princip hela Sverige och med de stora industrisatsningarna som genomförs i norr just nu kommer det på sikt att krävas många nya bostäder. A-hus vill verka på platser där människor vill leva och bo och är därför väldigt glada och stolta över att snart kunna besvara de förfrågningar vi redan får från kunder i Norrland, säger Lars Westling, divisionschef på A-hus.

Lokal representation
Den norrländska etableringen genomförs tillsammans med Westerlinds, en aktör med lång erfarenhet inom fastighetsutveckling och småhusentreprenad.

– Våra lokalt förankrade samarbetspartners utgör en trygghet för våra kunder och har en viktig roll i vårt erbjudande. Därför är vi glada över att kunna göra denna satsning tillsammans med Westerlinds, ett stabilt familjeföretag med ett långsiktigt perspektiv i sina affärer, berättar Lars Westling.

A-hus kommer att kunna erbjuda de norrländska husspekulanterna totalentreprenad. Något som varit avgörande i valet av partner då allt fler kunder efterfrågar en helhetslösning.

– Våra kunder förväntar sig en trygg och enkel husresa och därmed har efterfrågan på just totalentreprenad ökat, förklarar Lars Westling.

En bred satsning
Westerlinds, som finns i Härnösand, Örnsköldsvik och Umeå, kommer att sälja, projektleda och bygga A-hus villor i hela Norrland.

– Vi är stolta över att representera A-hus i Norrland. Det är villor med hög kvalitet som är mycket uppskattade i resten av landet. Med en lokalt förankrad organisation och ett väletablerat entreprenörsnätverk finns rätt förutsättningar för oss att lyckas också här. Vi kommer primärt att fokusera på norrlandskusten med expansiva orter som exempelvis Skellefteå, Sundsvall och Umeå, säger Tobias Wikström, affärsområdeschef försäljning och partner på Westerlinds.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Lars Westling
Divisionschef I A-hus