2021-05-25 06:00Pressmeddelande

Derome etablerar bygghandel i Växjö

Den nya bygghandeln i Växjö är en del av familjeföretagets satsning på att expandera i Småland.  Den nya bygghandeln i Växjö är en del av familjeföretagets satsning på att expandera i Småland.

Efter höstens lyckade förvärv av Moheda Järn & Bygg och Alvesta Järn & Bygg samt rekrytering av ny regionchef utökas Smålandssatsningen. Nu står det klart att familjeföretaget Derome öppnar nybyggd bygghandel i Växjö.

- Vår nya anläggning som byggs av Skanska kommer ligga på Sjöuddens industriområde och det känns riktigt bra att vi nu hittat rätt tomt och läge. Medarbetarna i Moheda och Alvesta har gjort ett fantastiskt jobb med att etablera Derome lokalt och efterfrågan är fortsatt stark. Vi ser fram emot att plocka fram marknadens vassaste helhetserbjudande även i Växjö säger Andreas Berg, regionchef inom Derome.

Växjö är en nyckelregion
Det halländska familjeföretaget med ett femtiotal byggvaruanläggningar i södra Sverige ser offensivt och positivt på framtiden i Småland.

- Vi vill göra Småland grönare på många orter och Växjö är en nyckelregion för oss. En expansiv stad med ett byggande på högvarv. Som Sveriges största familjeägda träindustri har vi en unik position i att kunna erbjuda ett komplett utbud av tjänster och produkter för byggmarknaden säger Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri AB.

Rätt läge är A och O
En viktig anledning till Deromes expansion är företagets ständiga fokus på att utmana med effektiva logistiktjänster, bra infrastruktur och tillgänglighet vid nyetableringar.

- När vi gör ett förvärv eller bygger nya anläggningar säkerställer vi att läget är rätt både för oss och kunderna. I stort sett alla våra anläggningar ligger lättillgängligt, nära större vägar och med smidig åtkomst och det siktar vi på även i Växjö. Det ska vara enkelt att besöka och handla av oss, oavsett om det sker digitalt eller fysiskt säger Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri AB.

Öppnar redan nästa år
Totalentreprenör för bygget på Sjöuddens industriområde är Skanska och bygghandeln beräknas vara färdigbyggd och redo för invigning under våren 2022.

- Vi på Skanska är väldigt tacksamma över denna möjlighet att skapa ett projekt tillsammans med Derome. Deromes höga ambitioner inom hållbarhet gör att vi är extra glada över att snart kunna välkomna dem som lokala leverantörer till den expansiva marknaden i Växjö, säger Hans-Fredrik Helldahl, distriktschef, Skanska Sverige.

Derome finns idag på fem orter i Småland och ambitionen är att expandera geografiskt. En satsning som sker långsiktigt och på flera plan; i början av året rekryterades Andreas Berg som ny regionchef samtidigt som företaget under 2021 öppnar en komplett anläggning i Värnamo.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2021 är vi 2500 medarbetare med en förväntad omsättning på 10 miljarder.

Johan Winroth
Johan Winroth