2024-03-14 07:06Pressmeddelande

A-hus presenterar "växavilla" på ett plan

Lars Westling och Amanda Hansson på A-hus ser ett ökat intresse för Växavillor.Lars Westling och Amanda Hansson på A-hus ser ett ökat intresse för Växavillor.

Efterfrågan på så kallade Växavillor ökar. Därför presenterar A-hus en växa-lösning också för enplanshus. Hög kvalitet, men till ett lägre pris där köparen själv färdigställer delar av huset, steg för steg.

På en ansträngd husmarknad ser A-hus en ökad efterfrågan av så kallade Växavillor - ett boende där en del av huset kvarstår att färdigställa av köparen själv vid senare tillfälle. Nu kan hustillverkaren, som också är en del av familjeföretaget Derome, erbjuda denna lösning också för enplanshus. Amanda Hansson, marknadschef på A-hus berättar mer.

- I linje med marknadens förändring ser vi att fler kunder vill bygga yteffektivt och med möjligheten att färdigställa en del av huset själva i takt med att deras behov förändras. Samtidigt har efterfrågan på 1-planshus ökat. Därför känns det självklart att erbjuda konceptet Växavilla för både 1,5-plan, 2-plan och nu 1-planshus.

Ett steg i taget
Växavillorna från A-hus kommer i olika färdigställandegrader. Där en "oinredd växavilla" är för den som vill bygga helt själv från start till mål och en "förberedd del" är för den som vill ha lite mer hjälp på vägen, men ändå slutföra byggnationen själv.

- En växavilla i 1-plan är fördelaktigt för köparens plånbok, samtidigt som den höga kvalitén i huset kvarstår. Växavillorna attraherar också personer som vill renovera och bygga själva. En grupp som växte starkt under pandemin och som fortsätter att öka, berättar Amanda Hansson.

Minska steget in på husmarknaden
I ett ansträngt ekonomiskt läge kan växa-konceptet vara pusselbiten som krävs för att kunna realisera villadrömmen.

- Konceptet ”växavillor” är ett bra komplement till våra andra husmodeller och ett sätt för oss att minska steget för köparen in på husmarknaden. Detta ger köparen en flexibilitet då det möjliggör att flytta in i huset för att färdigställa det i takt med att behoven förändras. Jag är stolt att vi nu erbjuder ännu större flexibilitet med våra Växavillor, avslutar Lars Westling Divisionschef A-hus.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. Vi är idag 2600 medarbetare med en omsättning på cirka 10 miljarder.

Kajsa Karlsson
Kajsa Karlsson