2020-02-04 07:30Pressmeddelande

Smålandssatsningen fortsätter - nu öppnar Derome i Anderstorp

null

Gröna och vita skyltar, ett bredare sortiment och smidigare logistik. Det är tre skillnader som kunderna kommer att märka när Derome nu har tagit över Woody i Anderstorp. Tillgängligheten - med möjlighet att handla på fler orter - är en annan skillnad.

- Men det är samma starka lag, med samma goda stämning som möter kunderna i Anderstorp, säger Victor Svensson, platschef Derome. Vi har bara bytt till ett grönt matchställ.

Som Victor säger är personalstyrkan intakt, samtidigt som Derome kommer att rekrytera och förstärka laguppställningen med ytterligare medarbetare.

- Vi vill stärka den lokala närvaron och kommer att göra rekryteringar på säljsidan, säger Martin Axelsson, divisionschef på Derome. Vi vill öka tillgängligheten för våra kunder och göra hela deras vardag enkel och smidig.

En del av en större satsning
Förvärvet av Woody blev klart under hösten och är en del av en större Smålandssatsning för Derome. Företaget öppnade även en industrivaruhandel i början av december, när Derome tog över Emil P i Gislaved.

- Anderstorp är som startskottet för vår satsning i Småland. Det är också helt naturligt för oss att etablera bygg- och industrivaruhandel i regionen, eftersom vi redan är en stor leverantör av takstolar här. Samt att vi köper skogsråvara till vårt sågverk i Kinnared i den här regionen, säger Martin Axelsson.

Derome har expanderat kraftigt under flera år och har fortsatt offensiva planer framåt. Det halländska bolaget är Sveriges största familjeägda träindustri och strävar hela tiden efter att hitta nya lösningar för att underlätta för kunderna. Det har visat sig vara ett lyckat koncept.

Kunderna gynnas av Deromes helhetserbjudande
Förutom att kunderna i Anderstorp kan tillgodose sig ett bredare utbud, får de även tillgång till ett heltäckande nät av byggvaruanläggningar.

- Många av våra kunders kunder bygger fritidshus längs kusten och då blir det väldigt gynnsamt och enkelt att handla i andra Deromeanläggningar, säger Victor Svensson. De har samma kundnummer och finns inlagda i systemet.

Deromes strategi är att kunderna aldrig ska ha längre än 20 minuter till en Deromeanläggning, vilket ger stora fördelar för logistiken.

- Visst blir det effektivt för våra kunder, det finns stora ekonomiska fördelar med smidig logistik, säger Martin Axelsson. Men det är även bra för klimatet, som är en stor fråga för oss. Färre och kortare transporter ger mindre utsläpp, helt enkelt.

I går, måndag, möttes alltså kunderna av en grön och vit byggvaruhandel i Anderstorp. Vad nästa steg i Deromes Smålandssatsning återstår att se.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.