2023-11-14 08:05Pressmeddelande

Second hand i första hand i nytt bostadsområde

Martina Liljeroth, inredare på Pur Interiör, har fått i uppdrag att inreda Deromes visningshus med endast återbruk och en snäv budget på 35 000 kronor.Martina Liljeroth, inredare på Pur Interiör, har fått i uppdrag att inreda Deromes visningshus med endast återbruk och en snäv budget på 35 000 kronor.

Nytt hus är lika med ny inredning? Ett vanligt synsätt som Derome utmanar i sitt visningshus i Pilgläntan, Varberg. Där har inredaren Martina Liljeroth fått i uppdrag att inreda hela huset med endast återbrukad inredning och en budget på 35 000 kronor.

Flera stora second hand-kedjor i Sverige har de senaste åren sett en kraftig ökning av försäljningen. Inflation och tunnare plånböcker är en del av svaret, men också en ökad medvetenhet och ett intresse för att skapa något hållbart och unikt driver på utvecklingen.

Uppmuntra till hållbara val
I Pilgläntan, i Varberg, pågår just nu byggnation och försäljning av områdets tredje etapp. Och när de första visningshusen står klara har Derome valt att testa ett nytt, eller snarare gammalt, grepp genom att endast använda återbrukad inredning.

- Vi ställde oss frågan om det går att inreda ett helt hus med endast återbruk? Det är en rolig utmaning som vi hoppas ska inspirera fler till att göra hållbara val. Vi har tagit hjälp av Martina Liljeroth, från Pur Interiör, som har finkammat västkustens second hand-butiker åt oss. För att höja ribban lite till gav vi henne en budget på 35 000 kronor, säger Madeleine Carlsson, marknadskoordinator på Derome.

Inspirations- och visningskväll
Om hon klarade utmaningen? Det avslöjas torsdagen den 23 november under en inspirationskväll om inredning med hållbarhetsfokus i visningshuset i Pilgläntan. Martina Liljeroth kommer att guida besökarna genom projektet och bjuda på sina bästa tips för second hand-shopping och återbruk.

- Att inreda med återbruk är inte bara en kreativ och personlig väg till ett unikt hem, det är också ett ekonomiskt och miljömässigt bra val. Genom att välja begagnade möbler och dekorationer istället för nya, kommer du inte bara sätta personlig prägel på ditt hem, utan också minska den negativa inverkan på både din plånbok och klimatet, berättar Martina Liljeroth.

Martinas bästa tips för att inreda med återbruk

• Skapa ett moodboard att utgå ifrån. Det är viktigt för att hålla ihop uttrycket och skapa en helhet. På så sätt vet du också vad du är ute efter och minskar risken för felköp.
  • Ta alltid minst två varv inne i butiken, det sista åt motsatt håll. Det är många intryck på en gång, och du vill inte missa de bästa fynden.
  • Två guldgruvor i loppisvärlden - böcker och tyger! Du kan hitta så många fina böcker om du kikar bakom de ofta slitna bokomslagen, fint att inreda med för att skapa lite nivåskillnader. Mina finaste linnedukar har jag fyndat på loppis för 40 kronor.

Information om visningskvällen
Välkommen till en inspirationskväll om inredning med hållbarhetsfokus i visningshuset i Pilgläntan! Martina guidar oss genom projektet, ger sina bästa tips för begagnade möbler och pratar om vikten att ha en moodboard från början.

Plats: Visningshuset i Pilgläntan
Datum och tid: 23/11 kl. 17:30

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Madeleine Carlsson