2019-09-11 07:00Pressmeddelande

Ökat byggande får Derome att storsatsa i hela Göteborg

null

Derome fortsätter att expandera i Göteborg, nu blir det enklare än någonsin för hantverkarna att nå Deromes byggvaruanläggningar. Företaget storsatsar i regionen och ser fortsatt stigande efterfrågan på hållbart byggande i trä.

Derome har långsiktiga och stora planer för hela Göteborg. I dagarna blev det klart med förvärvet av en tomt med befintliga lokaler i Tagene på Hisingen, nära Bäckebol.

- Här satsar vi på att öppna en komplett bygg- och industrihandel kring sommaren 2020, berättar Mats Reinholdsson, Regionchef för Derome Byggvaror i Stor-Göteborg.

Redan idag har Derome en byggvaruanläggning vid Vädermotet på Hisingen. Den 7 400 kvadratmeter stora anläggningen öppnade i slutet av 2017 och är en fullskalig bygg- och industrihandel under ett och samma tak.

- Vår första satsning på Hisingen har verkligen blivit en succé och därför känns det förstås fantastiskt att erbjuda byggarna ytterligare en plats att hämta och handla varor från, säger Mats Reinholdsson.

Utökar även i Mölndal
I Deromes bygghandelsanläggning i Mölndal händer det också saker. Under hösten blir ett nytt distributionslager klart och i samband med det planeras också att utöka sortimentet för industrikunderna.

- Det blir betydligt kundvänligare och ännu smidigare att handla i butiken. Vi jobbar även mycket med att stärka säkerheten.

Premiär i Lerum
Med sina 40-tal bygg- och industrihandlare erbjuder Derome ett tätt nät längs hela västkusten, Skåne, Småland och Blekinge. Det är en stor fördel gällande leveranssäkerhet och smidiga logistiklösningar. Och snart öppnas ytterligare en knytpunkt i det redan täta nätet – nu i Lerum och premiären väntas ske den 30:e september. Vilket kommer att ge byggarna i Göteborg ännu större möjligheter att säkra sitt material till byggplats. Allt sammantaget väntas stärka Deromes position som marknadsledande proffsbygghandel i Göteborgsregionen.

- Snart finns vi stadens samtliga väderstreck med våra sex anläggningar i Storgöteborg, det kommer garanterat förenkla proffsens vardag, säger Johan Winroth, VD för Derome Byggvaror & Träteknik. Och i nästa led påverkar det givetvis Göteborgs invånare med tanke på kortare byggtider och minskad trafik i stan.

Vid frågor, kontakta Mats Reinholdsson, Regionchef för Derome Byggvaror i Stor-Göteborg, 031-334 15 01

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.