2023-10-04 05:30Pressmeddelande

Nytt tungt nyförvärv för Derome

Henrik Granath blir divisionschef inom bygghandeln på Derome. Henrik Granath blir divisionschef inom bygghandeln på Derome.

Henrik Granath blir ny divisionschef inom Derome, där han ska ansvara för bygghandelsverksamheten i Göteborg, Bohuslän, Dalsland och den nya etableringen i Värmland.

Derome som är Sveriges största familjeägda träindustri fortsätter att satsa. Nu med ny divisionschef inom Bygghandeln - Henrik Granath kommer närmast från rollen som VD för Prevex.

Att Derome är ett familjeföretag genomsyrar hela verksamheten, från det lokala beslutsfattandet till de återinvesteringar som görs i företaget. För ett företag som bygger för kommande generationer är hållbarhet naturligt, säger Henrik Granath. Det attraherar mig att vara en ledare inom Derome.

Henrik Granath har gedigen branscherfarenhet med sju år som VD för Prevex och innan dess ett flertal roller inom Dooria.

Brinner för att utveckla människor
Till att börja med kommer Henrik fokusera på att sätta sig in i Derome och kulturen, då det enligt honom är viktigt att förändringarna som ska genomföras är förankrat med Deromes värdegrund.

Jag brinner för att utveckla människor och att se medarbetare växa och ta sig an nya utmaningar. Att Derome resonerar på samma sätt och har ett eget utbildningsprogram i Deromeakademin var såklart viktiga aspekter när jag valde arbetsgivare, säger Henrik.

Bygghandeln växer
Derome har haft stark tillväxt under många år och bygghandelsverksamheten har mottagits väl i såväl nya geografier som med nya affärsområden som till exempel maskinuthyrning och bygglogistik.

Vi är både stolta och glada att Henrik väljer att börja hos oss på Derome, säger Kristian Andersson, affärsområdeschef Bygghandeln. Henrik kommer vara med och utveckla bolaget ytterligare och bland annat ansvara för vår expansion till Karlstad där vi öppnar under våren 2024. Vi kör på med full fart framåt även om det finns vissa utmaningar i marknaden.

Att Derome har en långsiktig tillväxtstrategi som följs oavsett konjunktur är en inställning som tilltalar mig, avslutar Henrik Granath.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Kristian Andersson
Affärsområdeschef