2024-03-14 06:30Pressmeddelande

Nytt galleri i Derome hyllar den lokala konsten

Konstnären Martina Sjögren (till höger i bild) blir först ut att visa sina tavlor på galleriet. Här med Amanda Nord Axelsson som är verksamhetsansvarig på museet.  Konstnären Martina Sjögren (till höger i bild) blir först ut att visa sina tavlor på galleriet. Här med Amanda Nord Axelsson som är verksamhetsansvarig på museet.

En önskan om fler utställningslokaler ledde till beslutet att iordningställa ett nytt galleri på Derome Trä & Nostalgimuseum. Syftet med galleriet som är döpt till Gula Villan efter den gamla arrendatorbostaden är att erbjuda en yta för lokala kulturutövare och en konstupplevelse även ute på landsbygden.

Amanda Nord Axelsson är verksamhetsansvarig på Derome Trä & Nostalgimuséum och ser fram emot öppningen som dessutom sammanfaller med museets vårmarknad den 23 mars.

- Jag är väldigt glad för att slå upp dörrarna till vår nya lokal och till vårens första vernissage med Bua-konstnären Martina Sjögren. Det är tack vare bidrag från Varbergs kommun som vi nu kunnat iordningsställa galleriet i den gamla arrendatorbostaden som ligger inom det befintliga museiområdet.

Vernissage och pressvisning
Officiell invigning sker i samband med museets vårmarknad den 23 mars, men redan den 20 mars kommer det hållas en pressvisning av lokalerna och utställningen; KVINNAN, HAVET OCH KÄNSLIGHETEN – så här beskriver konstnären Martina Sjögren sitt konstnärskap:

– Tack vare, för visst kan man säga så, en utbrändhet och lång sjukskrivning återfann jag måleriet. Hjärtat i min personlighet. Ständigt kreativ med oavbrutet en hjärna som vill göra nytt. Aldrig tyst. Att hitta nya vägar att ta mig fram har blivit ett sätt att överleva. Inspirationen till min konst kommer nog främst från det inre kaoset jag försöker älska, och tämja lite lagom mycket. Att finna något vackert och återskapa dramatik är liksom enklare än att måla sockersött. Att Varberg är som vackrast när det stormar. Att mina kvinnor i återkommande gestalter bär på en historia som inte brutit ner dem. Att det är ok att ramla ner och ta sig upp. Varmt välkomna på min utställning där jag hoppas beröra.

Välkommen på pressvisning 20 mars kl 14.00
Onsdagen den 20 mars öppnas dörrarna för media att besöka lokalerna och se utställningen på nära håll. Anmälan: Amanda Nord Axelsson, amanda@derometramuseum.se, 073-0800383

Läs mer om galleriet: derometramuseum.se/gallerigulavillan

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. Vi är idag 2600 medarbetare med en omsättning på cirka 10 miljarder.

Amanda Nord Axelsson
Verksamhetsansvarig