2017-12-13 15:00Pressmeddelande

​Nu byggs Off grid-hus av Derome i Skellefteå

null

Idag börjar byggnationen av det hus som ska vara helt frånkopplat från elnätet och drivas av solceller. Projektet drivs av Skellefteå Kraft och trähuset levereras direkt från Derome och dotterbolaget A-hus fabrik i Anneberg. Huset ska sedan stå i centrum för ”Zero Sun project”, ett treårigt realtidsexperiment som ska utmana dagens energimarknad och göra solenergi tillgänglig för fler.

- Vi tycker att det här är ett väldigt spännande projekt, som vi är väldigt stolta över att vara en del av, säger Peter Mossbrant, VD för Derome Hus, där A-hus ingår. Vi lägger stor vikt vid att delta i framtidsprojekt som detta. Det utvecklar oss själva och bostadsbranschen i stort, vilket bidrar till att Sverige kan bli ännu bättre på trähusbyggnation.

Skellefteå Kraft beslutade tidigare i höstas att de tillsammans med Deromegruppens dotterbolag A-hus skulle bygga en soldriven villa helt frånkopplad fån elnätet och anpassad efter klimatet i norra Sverige. Med ojämnt fördelade soltimmar och mörka vintrar blir detta en utmaning av dignitet. Syftet är att realtidstesta ett nytt självförsörjande energisystem bestående av solceller, batterier, vätgas och bränsleceller som samspelar. Systemet är det andra av sitt slag i världen och det första någonsin som har testats så här långt norr ut.

- Vi kommer lära oss massor om nya, klimatsmarta energisystem, som förhoppningsvis på sikt kommer kunna vara till nytta för samhället och världen, säger Christoffer Svanberg, chef för affärsområde affärsinnovation vid Skellefteå Kraft. De främsta finesserna är att alla komponenter samspelar så smart att det kan producera egen energi även när solen inte skiner, vilket är unikt.

Off grid-hus är det engelska begreppet för ett hus frånkopplat från elnätet och det ställer höga krav på energieffektiviteten på huset. Villa Vinga är en av A-hus storsäljare och huset som är levererat till Skellefteå Kraft har samma konstruktion som A-hus övriga hussortiment.

- Det känns fantastiskt bra att vi tillverkar hus med en konstruktion som är så energieffektiv att den uppfyller kraven för att driva ett hus helt på solceller, säger Peter Mossbrant.

Huset kommer vara helt klart utvändigt till julafton. När huset är klart utvändigt monteras solpanelerna och i början av nästa år påbörjas installationen av tekniken. Helt färdigt står huset i juni 2018, då också allmänheten kommer kunna boka in sig att bo i huset.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROMEGRUPPEN

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver andra och tredje generationen av ägarfamiljen Deromegruppen, som är Sveriges största familjeägda träindustri med 2 000 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 6,5 miljarder kronor under år 2017.

Deromegruppens verksamheter avser skogs- och träindustri med fyra egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Deromegruppen har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromegruppen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.