2023-05-23 09:06Pressmeddelande

Lockar bostadsköpare med återbrukad inredning

Parkstråket i Sege ParkMyrorna inreder Deromes visningshus i Sege Park med 100 procent återbruk.

Går det att inreda ett helt hus med en budget på 30 000 kronor? I det miljöprofilerade projektet Sege Park har Derome tagit hjälp av kreatören Sanna Evers och Myrorna för att visa hur ett helt hus kan inredas på ett sätt som värnar om planet och plånbok.

I nya bostadsområdet Sege Park bygger Derome Parkstråket, 18 moderna radhus där de strävar efter att bygga med ett så lågt klimatavtryck som möjligt. Materialen har valts med omsorg och såväl stomme som fasad- och tak består av trä. Grundens klimatpåverkan har kunnat reduceras med hela 62 procent genom en tunnare bottenplatta och mindre cellplast, åtgärder som fungerar väl i det milda skånska klimatet. Därtill kommer hushållselen från solpaneler på taket.

Husen har i jämförelse med ett traditionellt byggt hus i samma storlek lyckats reducera koldioxidutsläppen i byggfas med 21 procent.

- Vi har fokus på att sänka vårt klimatavtryck i hela koncernen. I den utmanande bostadsmarknaden är det viktigare än någonsin att ha ett tydligt erbjudande. Sege Park har en tydlig hållbarhetsprofil och i vårt projekt Parkstråket vill vi utmana oss själva i olika hållbara lösningar, därför känns det som en självklarhet att inreda visningshuset i Parkstråket med återanvända möbler, säger Sofia Jagestrand, marknadskoordinator på Derome Bostad.

Återbrukad inredning för 30 000 kronor
För att matcha radhusens miljöprofil med lägre klimatavtryck i byggfasen och smarta energilösningar har kreatören Sanna Evers och Myrorna fått i uppdrag att inreda det 134 kvadratmeter stora huset med endast återbruk och en budget på 30 000 kronor.

- Ska du köpa nya möbler räcker de här pengarna knappt till en matplats. Här får vi återbrukad inredning till ett helt hus för samma summa. Den största utmaningen är att ha tålamod, det kan ta tid att hitta rätt produkter. För ett otränat öga kan det också vara svårt att se hur en produkt i en second hand-butik gör sig i din hemmiljö. Kanske behöver du måla- eller klä om den? Då kan det vara svårt att se en inre bild av resultatet. Det får man öva på, säger Sanna och lägger till:

- Förutom att det såklart är bra för planeten att ta tillvara på det som redan finns gör man en god insats för utsatta människor när man handlar hos Myrorna. Rent estetiskt känns det också personligt och genuint att inreda med återbruk. Jag tror att malmöborna kommer att uppskatta inredningen i huset. De gillar second hand, det märks inte minst på välbesökta loppisar och second hands runt om i stan.

En tillfällig plats för att undersöka hållbara och cirkulära koncept
Huset kommer att stå redo för visning den 28 maj, men för att fortsätta att bygga platsvarumärke och kännedom om området har Derome gröna planer på hur visningshuset ska nyttjas innan det säljs.

- Vi vill gärna bygga vidare på den gröna tråd som finns i projektet och tänker därför öppna upp huset och testa på cirkulära och hållbara koncept. Vi kommer bland annat att anordna en klädbytardag i huset och planerar för ett event kring spillmat. Evenemang vi tror uppskattas av personer som strävar efter en hållbar livsstil och vill bo i Sege Park, avslutar Sofia Jagestrand.

Sannas bästa tips för att skapa en helhet med återbruk

• Utgå från en färgskala och leta efter saker utifrån den. Addera en accentfärg.
  • Våga måla om möbler som är slitna eller har fel uttryck. Här är riktigt gamla möbler med originalfärgen kvar ett stort undantag.
  • Klä om möbler i nya tyger och de blir som pånyttfödda. Leta gärna efter kvalitetstyger på second hand. De går att fynda billigt. Även stuvbitar kan användas för att till exempel sy kuddar av.
  • Var inte rädd för att blanda olika material och mönstrade tyger.
  • Låt möbler från olika tidsepoker mötas. Det skapar dynamik i rummet.
Under onsdagen 24/5 finns det möjlighet att få en visning av huset som inretts av Sanna Evers med endast återbruk. Representanter från Derome och Sanna finns på plats för att svara på frågor om huset och återbruk.
Vänligen kontakta Sofia Jagestrand vid intresse.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Sofia Jagestrand
Marknadskoordinator Derome Bostad