2022-06-23 06:11Pressmeddelande

Husgrund i trä halverar koldioxidavtrycket

Gjuten betonggrund har setts som en självklarhet i svenska husbyggen. Med stöd av RISE testar nu Derome AB en lösning där betongen ersätts med en husgrund i trä – och där koldioxidavtrycket kan halveras.

En traditionell grund i Sverige anläggs med platta på mark i betong, cellplast och armering. Bakom konstruktionen finns en tillverkning med stor klimatpåverkan: enligt Naturskyddsföreningen står världens produktion av cement för 8 procent av de globala koldioxidutsläppen.

Ifrågasätter det fundamentala
Forskningsinstitutet RISE och Derome AB har i en rad forskningsprojekt testat trä som ersättning för traditionella och mer klimatpåverkande material. I det senaste samarbetsprojektet utmanas något som bokstavligen setts som ett fundament i svensk byggstandard: betonggrunden.

• Vi har redan lyckats byta ut väggar, tak och golv med hållbara lösningar av trä. Nu tar vi oss an grunden, och de tidiga hållbarhetsberäkningar som gjorts ser riktigt lovande ut, säger Magnus Falk, projektledare på RISE.

Halverar koldioxidavtrycket
Lösningen som testas är en husgrund baserad på trä och skumglas – en konstruktion som enligt Deromes egna beräkningar har cirka 50 procent lägre koldioxidavtryck än en traditionell betonggrund.

Normalt är trä inte ett material som övervägs i konstruktioner på markytan. Men trä och skumglas har goda egenskaper för en husgrund säger Derome AB:s hållbarhetschef Ander Carlsson:

• Båda materialen har lägre klimatpåverkan i tillverkningen än traditionella material. De väger också betydlig mindre än betong vilket underlättar både transporter och återbruk, och kräver ingen torktid på plats. Dessutom kan en stor del av produktionen göras i fabrik.
  • Vi behöver självklart jobba vidare med processen för att kunna ta trägrunden i storskalig produktion, och det ska vi nu titta vidare på i höst.

RISE och Deromes samarbete kring trägrunden presenteras utförligare vid årets Almedalsvecka, där parterna medverkar i ett seminarium om Sveriges förutsättningar för ett mer klimatneutralt byggande.

Vill ni veta mer, kontakta:
Anders Carlsson, hållbarhetschef Derome AB:
anders.carlsson@derome.se,

Magnus Falk, RISE/Smart Housing Småland:
073 404 44 70
magnus.u.falk@ri.se

Pressfoton kan skickas vid behov.

Om seminariet i Almedalen:
Titel: ”Material och produkter för lägre klimatavtryck i den cirkulära framtiden”
Tid: måndag 4 juli kl 13.00 – 14.00
Plats: Klinttorget 4
Arrangör: Smart Housing Småland
Du kan följa seminariet live på webben: Smart Housing Småland - Almedalsveckan 2022 - YouTube

Fakta från Naturskyddsföreningen: Allt du behöver veta om cement (naturskyddsforeningen.se)

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 är vi 2800 medarbetare med en förväntad omsättning på 11 miljarder.

Anders Carlsson
Hållbarhetschef