2023-03-15 08:50Pressmeddelande

En bit varbergshistoria till salu

Miranda Johansson, inredningsprofil, har tagit fram ett inredningskoncept till flera av lägenheterna i Auktionskammaren. Spelgeldörrarna på bilden auktioneras nu ut. Miranda Johansson, inredningsprofil, har tagit fram ett inredningskoncept till flera av lägenheterna i Auktionskammaren. Spelgeldörrarna på bilden auktioneras nu ut.

Nu auktioneras originaldetaljer från gamla Auktionskammaren ut. Det handlar om 17 par- och spegeldörrar med karm från 1920-talet. Att hela vinsten ska gå till lokal välgörenhet står klart – men vilken får varbergarna avgöra.

Den långsmala gula fabriksbyggnaden är för de flesta mest känd som Auktionskammaren, men har under sina 100 år huserat flera hyresgäster. Först ut, Sofia Knutsons Marmeladfabrik. En framgångssaga som i början av 30-talet gav många kvinnor en sysselsättning. Nu går huset återigen en ny framtid till mötes som bostadshus med 18 lägenheter som står inflyttningsklara i maj. Projektet har haft ett stort fokus på att återskapa originalkänslan i huset och många detaljer i lägenheterna speglar 1920-talet.

Detaljer att bevara
Bostadsutvecklaren Derome har under projektets gång sparat både par- och spegeldörrar med karm och i vissa fall med bevarade dörrhandtag i mässing. Snickerierna är värdefulla inslag i den ursprungliga interiören men kan inte användas i de nya bostäderna av bland annat brand- och tillgänglighetsskäl. Därför auktioneras de nu ut till förmån för lokal välgörenhet.

- Här finns det en möjlighet att göra ett historiskt bra köp, eftersom pengarna också stöttar en god sak! Vi tyckte att det kändes kul att auktionera ut auktionskammarens dörrar och hoppas att intresset ska vara stort precis som det varit vid tidigare byggloppisar vi anordnat i bland annat Göingegården här i Varberg och i Fjärås, berättar Madeleine Carlsson, marknadskoordinator på Derome Bostad.

Varbergarna får bestämma
Oavsett hur stor vinsten blir kommer den att skänkas till lokal välgörenhet. Men vilken det blir ska varbergarna få vara med och tycka till om. Även om Derome själva ser en koppling till kvinnor genom Marmeladfabrikens historik med kvinnligt entreprenörskap.

- Vi tänker ta hjälp av varbergarna för att bestämma vart pengarna ska gå genom att ställa frågan i våra sociala medier. Det ska vara en lokal organisation och vi ser själva att det vore roligt att knyta an till den historiska kopplingen till Sofia Knutssons marmeladfabrik. Kanske genom en organisation som på något sätt stöttar kvinnor. Men vi är öppna för förslag, säger Madeleine Carlsson.

Information
Dörrarna finns till försäljning på Tradera den 10 mars och auktionerna avslutas den 23 mars, https://www.tradera.com/profile/items/5735471/Derome_Bostad. För att ge förslag på välgörenhetsorganisation maila till bostad@derome.se eller håll utkik i Derome Bostads sociala medier https://www.instagram.com/deromebostad/.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Madeleine Carlsson