2023-06-19 12:16Pressmeddelande

Derome visar vägen med första kranbilen på el

Med god hjälp av kranen lämnas nyckeln över till Derome i Mölndal. På bild: Robert Celec Volvo Lastvagnar, Rickard Serholt Bildepån Lastvagnar, Glenn Eliasson och Linda Johansson, Derome. Med god hjälp av kranen lämnas nyckeln över till Derome i Mölndal. På bild: Robert Celec Volvo Lastvagnar, Rickard Serholt Bildepån Lastvagnar, Glenn Eliasson och Linda Johansson, Derome.

Visste du att inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser? Det vill Derome utmana och från och med idag rullar en ljudlös nyhet som ska ge eko in i framtiden: den första tunga* kundbyggda kranbilen på el som ska leverera byggmaterial i Göteborg med omnejd. Volvo Lastvagnar och Bildepån Lastvagnar lämnade idag över nyckeln till Derome i Mölndal där bilen får sin hemmahamn.

Förberedelserna har pågått under lång tid och nu är det dags för jungfrufärden berättar en stolt och glad Glenn Eliasson transportchef inom Derome.

– Vi har haft ett gott samarbete med alla involverade och det känns väldigt bra att bilen nu är på plats. En tydlig symbol att vi inte bara pratar utan faktiskt agerar för att minska våra utsläpp och energiberoenden. Vi har gjort en resa med att gå över till fossilfria transporter och nu tar vi nästa steg med eldrift av tunga transporter i stadsmiljö, det blir ett lyft både för miljön och våra kunder.

Kranbilen kommer utgå från Mölndal och ingå i transportflottan som varje dag kör ut byggmaterial inom stor-Göteborg. Linda Johansson är en av chaufförerna som tar plats bakom ratten.

– Det blir en omställning och utmaning att köra den nya bilen, men väldigt spännande att dra igång. Med tanke på att bilen i princip är helt tyst så kommer vi kunna genomföra leveranser med mindre störningar vilket kommer vara uppskattat av våra kunder och en fördel vid leveranser på obekväma tider.

Från Volvo Lastvagnar ser man försäljningen av kranbilen som en viktig symbol för att driva på utvecklingen av transportfordon på el och förbättra miljön på och kring våra vägar.

– Detta är första tunga* kundsålda kranbilen på el som kommer rulla i skarp trafik och jag är säker på att den blir en förebild för fler aktörer som är nyfikna på de möjligheter som en eldriven kranbil ger i en tät innerstadstrafik med många och korta transporter. Med kranbilen får du en miljö fri från avgaser och buller, vilket blir en vinst både för chauffören och andra som vistas i anslutning till kranbilen säger Robert Celec, Produktchef Electromobility på Volvo Lastvagnar Sverige AB.

Bildepån Lastvagnar levererar bilen till Derome och summerar ett nära samarbete som nu resulterar i att det kommer rulla en helt unik kranbil på vägarna i Göteborg.

– Det har varit ett otroligt roligt projekt där vi tillsammans lärt oss mycket för att hitta rätt och optimera bilen utifrån de behov och önskemål som Derome tidigt formulerade. Jag är därför stolt att vi idag lämnar över unik eldriven kranbil som erbjuder den absolut senaste tekniken kopplat till säkerhet och körupplevelse säger Rickard Serholt, säljare Bildepån Lastvagnar i Varberg.

Fakta om kranbilen:
- Tillverkare: Volvo Lastvagnar Sverige AB
- Säljare: Bildepån Lastvagnar Varberg
- Chassi: Volvo FM Electric
- Kran: HIAB X-HiPro 232
- Flak och påbyggnation; JOAB
- Räckvidd: cirka 20 mil.
- Lyftkapacitet: 21,3tm (17,3m/870kg)
- Laddning: Cirka 6 timmar/snabbladdning cirka 1 timma

*Den första kran- och flakbilen i kommersiell drift som är gjord för att köra bil och släp.

Derome är ett familjeföretag i ständig utveckling med drivkraften och viljan att göra saker bättre. Entreprenörsandan som driver oss idag har funnits med sedan starten för över 75 år sedan. Vi har ett brett och unikt erbjudande med allt från trä-, bygg-, järn- och industrivaror till färdiga hus och bostadsområden. År 2022 var vi 2800 medarbetare med en omsättning på cirka 11 miljarder.

Kajsa Karlsson
Kajsa Karlsson