2020-04-23 05:30Pressmeddelande

Derome och Peab tecknar stort samarbetsavtal på både bygg- och järnvaror

Invändig bild från Deromes bemannade popup-butik som förser Peab med bygg- och förbrukningsmaterial på Platinan i Göteborg.Invändig bild från Deromes bemannade popup-butik som förser Peab med bygg- och förbrukningsmaterial på Platinan i Göteborg.

Intresset för Deromes innovativa lösningar vid byggplatser växer. Nu har Peab och Derome tecknat avtal för både byggmaterial och järnvaror. Det möjliggör för Derome att leverera logistiska tjänster, samtidigt som de erbjuder bygg- och förbrukningsmaterial till Peab.

- Lösningen som vi skapar tillsammans med Peab förenklar vardagen för byggarna och de får möjligheten att fokusera på det som de kan bäst, säger Peter Gustafsson, försäljningschef inom Derome. Med vårt fullskaliga sortiment av byggmaterial och förbrukningsvaror, tillsammans med eget åkeri och logistiska koncept törs jag påstå att vi har marknadens bredaste verktygslåda.

Samarbetsavtalet gäller från maj månad och sträcker sig ett flertal år framöver. Derome är sedan tidigare en stor leverantör av byggmaterial till Peab.

- Vi ser fram mot att utveckla samarbetet med Derome. Allt från deras totala materialbredd till deras genomtänkta förrådslösningar passar vår verksamhet. Precis som Peab är Deromekoncernen sprungna ur myllan med en genuin, jordnära attityd. Som någon sa; ”vi skall vara rätt för varandra.” Min känsla är att det passar oss båda väldigt väl, säger Ove Jivestad, inköpschef Peab AB.

Passar alla sorters projekt
När Derome tar projektansvar i samarbete med Peab anpassas de olika konceptlösningarna efter storleken på byggprojekten.

- Vi har en unik närhet med 45 byggvaruanläggningar inom vår geografi. Vi kan skräddarsy lösningar för både bygg- och järnvaror och våra lösningar är skalbara beroende på storlek av projekt, säger Peter Gustafsson. Exempelvis vid Platinan i Göteborg, där implementerar vi nu en välsorterad, bemannad popup-butik.

Detta kommer att underlätta för Peabs hantverkare, som sparar tid på upplägget. En annan stor vinnare är klimatet. Deromes breda sortiment och kapacitet att samleverera kan minska antalet transporter. Detta genom Deromes egna fordonsflotta och transportplanering.

Söker nya lösningar
Derome är Sveriges största familjeägda träindustri och har verksamhet genom hela kedjan, från skog till färdigt hus. Därför finns bred kompetens inom företaget, som kan hitta nya lösningar som effektiviserar och förenklar.

- Vi är hela tiden lyhörda och öppna för att tillsammans med andra aktörer hitta lösningar för olika behov, säger Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri. Förutsättningarna förändras hela tiden, det ser vi inte minst nu, då gäller det att ha drivkraften att hela tiden vara innovativa och prova nya vägar.

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.