2019-02-28 10:30Pressmeddelande

Derome nomineras till Årets jobbskapare

null

Att gå från 0 till 60 anställda på ett år är en resa som kräver passion och målmedvetenhet. Satsningen har varit lyckad, det visar nomineringen av Derome som Årets jobbskapare i Landskrona.

För mindre än ett år sedan lämnade den första ordern Deromes regionlager, som ligger precis vid E6:an i Landskrona. Idag hanterar sextio anställda flera hundra order varje dag.

- Vår satsning i södra Sverige har visat sig vara helt rätt, säger Johan Winroth, vd Derome Byggvaror & Träteknik. Tillväxt och att vi tar marknadsdelar är viktigt för oss, men att vi också är en samhällsaktör som skapar arbetstillfällen i nya regioner är extra stimulerande.

Rekryteringen har varit gedigen, men genom ett nära och bra samarbete med både Arbetsförmedlingen och kommunen har processen flutit på. Derome arbetar aktivt med mångfald och jämställdhet, vilket har varit framgångsrikt vid regionlagret i Landskrona.

- Jag tror på en mix av ålder, kön och bakgrund. En mängd av olika personligheter ger oss stora möjligheter att lära av varandra, säger Juliane Arnold, regionlagerchef i Landskrona. Det finns flera medarbetare som har fått nya roller efter kort tid. Om du visar vilja, intresse och ambition, så finns det stora möjligheter för att ta nästa steg med större ansvar. Det är oerhört stimulerande att se hur hela arbetsplatsen växer.

Nu går rekryteringen mer eller mindre av sig själv, då anställda tipsar kompisar och före detta kollegor om lediga tjänster hos Derome. Företaget har även påbörjat en studentpool, där studerande ges möjligheter att arbeta vid sidan av studierna.

Branschledande logistiklösningar

Regionlagret i Landskrona levererar flera hundra order dagligen och den branschledande logistiken är en förutsättning för att hålla den höga servicegraden som kunderna förväntar sig.

- Det är givetvis glädjande att bli nominerade för ett sådant här pris, säger Johan Winroth. Det väcker stolthet i hela koncernen och är ett kvitto att vår satsning i Landskrona uppskattas av staden, medarbetarna och kunderna.

Regionlagret i Landskrona är stort som fyra fotbollsplaner och ingår i Deromes satsning på flera orter i södra Sverige med ett femtontal bygg- och järnvaruhandlare. Bland annat öppnade Derome en ny byggvaruhandel i Malmö City under hösten och fler nyöppningar är på gång.

Vinnaren i kategorin Årets jobbskapare kommer att tillkännages vid Näringslivsgalan den 30 mars.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.