2019-03-29 06:56Pressmeddelande

​Derome gör nyrekryteringar i Tanumshede

Derome gör nyrekryteringar i Tanumshede

Deromes nya unika takstolstillverkning i Tanumshede växlar upp. Nu rekryteras ett tiotal nya medarbetare för att öka produktionsvolymen.

Produktionstakten har ökat stadigt sen Deromes automatiserade takstolstillverkning startade i Tanumshede i augusti 2018. När nu teknik och processer börjar bli intrimmade har företaget tagit beslutet att lägga i nästa växel och införa ett tredje skift från början av maj.

Med annons ute är rekryteringsarbetet i full gång. Men intresset för att jobba hos Derome i Tanumshede har varit stort redan innan tjänsterna utannonserades.
- Det är en person i veckan som tittar in och anmäler sitt intresse, säger Urban Holme, fabrikschef i Tanumshede.

Positiva reaktioner

Ett tiotal personer ska rekryteras och när de är på plats börjar Derome närma sig ett femtiotal anställda i Tanumshede. Vad Derome söker är främst operatörer till produktionslinjen.
- Man behöver inte någon specifik utbildning för att jobba hos oss, även om erfarenhet från träindustri eller liknande tjänster är meriterande. Vi lär upp alla nyanställda för de olika rollerna i produktionslinjen. Det viktigaste för oss är att våra medarbetare har en positiv inställning, laganda och är flexibla. Då kommer man långt.

Deromes lokaler ligger invid E6:an, där Volvo tidigare tillverkade bilinredning. Med biltillverkarens uttåg försvann många arbetstillfällen. Det är en stor kostym att fylla, men Urban Holme har hört många positiva reaktioner sen Deromes verksamhet rullade igång.

- Det är många som tycker att det är roligt att fabriken är igång igen och att lokalerna fylls med liv. Och folk som kommer hit och besöker oss imponeras av hur modernt det känns.

Unik anläggning

Det finns enbart ett fåtal automatiserade takstolsproduktioner i världen, där Australien och USA ses som något av föregångsland. Inspirationen har hämtats från andra länder, men det finns dock ingen som är exakt likadan som Deromes produktionslinje i Tanumshede.
Med satsningen mot Norge har Tanumshede också ett passande geografiskt läge för att serva både den svenska och norska marknaden.

- Vår produktionslinje har utformats efter våra förutsättningar och våra kunders behov, vilket gör den helt världsunik faktiskt, säger Olof Sjögren, produktionschef för takstolstillverkningen inom Derome.
Att tillverka takstolar i trä kräver kompetens i såväl konstruktions- som produktionsledet och Derome har all kompetens inom koncernen, vilket är positivt för takstolsproduktionen.
 - Vi ser gång på gång vår styrka i att ha hela kedjan från skog till färdigt hus, säger Johan Winroth, vd DBT Derome. Dels genom vår höga leveranssäkerhet och flexibilitet, men även i förmågan att på kort tid öka produktionen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.