2018-11-01 13:29Pressmeddelande

Derome byter färg från rosa till blått

null

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och med den byter vi färg igen, till blått. Bland annat pryds nu Deromes lastbilar med en blå mustasch för att visa engagemanget i Mustaschkampen och arbetet mot prostatacancer.

 - Precis som det kändes naturligt att stötta Bröstcancerförbundet under oktober, så känns det väldigt bra att även stödja kampen mot prostatacancer, säger koncernchef Magnus Andersson. Varje år drabbas en eller flera av våra medarbetare av olika former av cancer. Det är oerhört tråkigt när det händer och om vi kan vara med och bidra till att färre behöver drabbas i framtiden, så vill vi givetvis det.

Derome gör flera insatser för Mustaschkampen, men det kanske mest uppseendeväckande är att en stor del av fordonsflottan får blåa mustascher i fronten.
 - Våra lastbilar rullar på vägarna varje dag i våra regioner och på det här viset har vi möjlighet visa att vi på Derome tycker frågan är viktig, säger Mattias Sjödahl, marknadschef på Derome Byggvaror & Träteknik. Vi tror att det blir ett samtalsämne hos våra kunder när lastbilarna anländer och även en påminnelse för andra trafikanter att stötta Mustaschkampen.

Förutom att väcka uppmärksamhet i trafiken, säljer även Derome utvalda produkter bygg- och järnvaruhandlarna till förmån för Prostatacancerfonden.

Mustaschkampen är en årlig kampanj till förmån för prostatacancer och manlig hälsa. Tanken är att humor ska blandas med allvar och mustaschen har blivit dess signum. Målet med kampanjen är att det ska bli allmänt känt att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och att tidig upptäckt kan rädda liv. Förra året slog Mustaschkampen många rekord, bland annat insamlade medel till Prostatacancerfonden.

De blå mustascherna pryder lastbilarna under november månad och pengarna som Mustaschkampen genererar går till forskning, opinionsbildning och stipendier. Mer information om kampanjen finns på www.mustaschkampen.se.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROMEGRUPPEN

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Deromegruppen, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2000 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 7,5 miljarder kronor under år 2018.

Deromegruppens verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Deromegruppen har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromegruppen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.


Om Derome

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.