2020-04-29 05:30Pressmeddelande

A-hus utvecklar husbranschen med AR-appen Husvisaren

Inom alla branscher ökar det digitala erbjudandet, speciellt i dessa tider. A-hus har varit tidiga med fler flera tjänster och var först i branschen med en AR-app, som tar husköpet till en ny dimension.

Att köpa ny bostad är som bekant en av de största affärerna som många gör. Därför är det viktigt att det är en trygg och säker affär. Med A-hus nya AR- app ’Husvisaren’ kan kunderna se sitt hus på tomten, innan det är byggt. A-hus använder AR (Augmented Reality), en teknik som bland annat används i det populära spelet Pokemon Go.

- Med Husvisaren kan våra kunder skanna sin tomt, placera olika husmodeller på tomten och fysiskt gå runt i huset på dess faktiska plats – genom sin telefon eller surfplatta. Det betyder att användaren kan kliva in i köket, titta ut genom köksfönstret och se hur utsikten blir, berättar Karin Hellzén, Divisionschef A-hus.


Med Husvisaren kan alltså kunden se sitt hus på tomten, vrida det i olika lägen och samtidigt ’gå runt’ i sitt hus, i skala 1:1.

- Att dagens huskunder efterfrågar digitala lösningar är ingen nyhet, men utvecklingen går fort och det gäller att ligga i framkant, genom hela affären. Kundernas behov ändras hela tiden och vi ska hela tiden jobba för att göra husaffären så enkel och smidig som möjligt, säger Karin Hellzén.


Digitala husvisningar
A-hus satsar även på digitala husvisningar, där kunderna bjuds in att göra digitala besök i verkliga visningshus.

-Intresset från våra kunder har varit över all förväntan, säger Karin Hellzén. För oss är hälsan viktigast och därför känns det bra att hitta sätt att möta kunderna, samtidigt som vi bidrar till minskad smittspridning.

Husvisningarna filmas och det aktuella huset visas av en av A-hus säljare i digitala kanaler, som Instagram och Facebook. Det finns även möjlighet att ställa frågor efter visningen.

A-hus tidiga med digitala lösningar
Hela husbranschen är under utveckling, med ett flertal digitala lösningar. A-hus är en av de drivande aktörerna, redan för sex år sedan lanserade företaget Husbyggaren, där kunderna kan bygga sitt hus online. Det var ett första steg på väg mot AR-appen Husvisaren som tar husköpet till en annan dimension. A-hus har testat Husvisaren mot kunder, både på mässor och ute befintliga tomter som kunder har köpt.

-På tomten visar jag kunderna hur olika husmodeller kommer att se ut, säger Henrik Olsson, husförsäljare på A-hus. De blir riktigt imponerade och känner sig tryggare när det är dags att fatta beslut. Husvisaren öppnar upp för en helt ny värld av förståelse och visualisering.

A-hus är dotterbolag till Derome, Sveriges största familjeägda träindustri, som bedriver verksamhet inom hela kedjan, från skog till färdigt hus. A-hus finns på cirka 20 orter i Väst- och Mellansverige och tillverkar klimatsmarta trähus för privatkonsumenter. Husvisaren finns att ladda ner både i App Store eller Google Play.

https://www.a-hus.se/att-bygga-hus/inspiration/husvisaren



Om Derome

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.