2019-04-02 07:00Pressmeddelande

A-hus är finalister till Årets småhus

null

- Gemensamt för finalisterna är att de tagit ett helhetsgrepp där inte bara gestaltning, utan även ansvar för hela processen, varit genomgående. Hög kundnöjdhet, noll fel och hållbarhet har varit vägledande, säger David Johnsson, TMF, som är ordförande för juryn i Årets småhus.

Det är Deromeägda A-Hus som har levererat husmodellen som nu finalist med två andra hus. I den här tävlingen bedöms byggprocessen och kundens upplevelse får stor vikt.
- Vi tycker inte att Årets småhus ska behöva kosta skjortan, säger Karin Hellzén, divisionschef A-Hus. Och det här är resultatet av ännu ett gott samarbete mellan kund, entreprenör och kommun. Kryddat med en stor portion byggarglädje.

Energieffektiviteten är också en bidragande faktor och det är klart att boendet blir än mer tilltalande med det vackra sjönära läget.
- Att vara en av finalisterna till Årets småhus väcker stolthet inom hela vårt företag, säger Johan Axelsson, vd Derome husproduktion. Att hållbarhet finns med som ett av kraven gör bara saken ännu bättre.

Satsar på ett hållbart byggande

A-hus tillhör Deromekoncernen som har hela kedjan, från skog till färdigt hus, där trä är den gröna tråden genom hela verksamheten. Hållbarhet och ansvarstagande har central och viktig roll i allt som företaget gör.
- Hållbart byggande är något som vi satsar på, därför är det extra roligt att vår energieffektiva Villa Vårholma kan bli Årets småhus, säger Karin Hellzén. Genom att vi är en del av en större kedja ger det extra trygghet såväl till våra kunder och samarbetspartners som våra medarbetare.

Det aktuella huset är ett 1,5-planshus på 198 kvm som uppfördes av Sävedalens snickeriservice under ledning av A-hus byggledare.

Kundens helhetsupplevelse är viktig

Bakom tävlingen om Årets småhus står Gar-Bo som är en fristående, oberoende expert på bostadsbyggande. Kraven för att delta i tävlingen är att byggprocessen ska kännetecknas av god kommunikation och samarbete. Huset ska ha noll fel, vara grönt vid slutbesiktning och provtryckt med godkänt resultat. Huset ska även vara utformat med god form och funktion. Kunden ska vara nöjd med hela processen från försäljning till inflyttning och slutprodukten ska uppfylla kundens krav. Och slutligen ska byggnaden uppfylla krav på hållbarhet.

Juryn som utsett finalisterna har olika kunskap och består av David Johnsson, TMF, Kenneth Kanckos, Villaägarna, Emma Kinch, Nyréns Arkitektkontor, Lennarth Åstrand, Gar-Bos tekniska råd och Linnea Moberg, vd på Gar-Bo Försäkring.

- Det är oerhört roligt att vi har fått så många fina bidrag och att tävlingen är i gång. Det är en viktig tävling där vi premierar kvaliteten i byggprocessen vilket vi inte ser att så många andra tävlingar gör. Nu har juryn en utmanande uppgift framför sig att utse vinnare, säger Linnea Moberg.

Nästa steg i tävlingen är djupintervjuer med finalhusens ägare och de byggande husföretagen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.