2019-03-20 14:48Pressmeddelande

700 bygg- och industriproffs inviger toppmodern bygghandel i Malmö

null

På mindre än två år har träindustriföretaget Derome etablerat ett stort nätverk av byggvaru- och järnvaruhandlare riktade mot byggproffs och industrikunder i södra Sverige. Nu invigs Deromes nybyggda flaggskeppsanläggning i Malmö.

Derome etablerade sig med byggvaru- och järnvaruhandelsanläggningar på den sydsvenska marknaden för snart två år sedan. Sedan dess har företaget haft en stark utveckling och vuxit till 14 anläggningar i Skåne, Blekinge och södra Småland. Och fler är på gång.
I oktober 2018 öppnade Deromes flaggskeppsanläggning Malmö city, en kombinerad byggvaru- och järnvaruhandel med fullt fokus på att serva regionens byggproffs och industrikunder. Och på fredag blir det stor invigningsfest.

- Responsen från våra kunder har varit väldigt positiv. Det är mycket tack vare att vi har byggt en väldigt bra anläggning. Vi har allt under tak, ett vasst sortiment och har skapat ett bra flöde som gör det lättjobbat på plats för kunderna. Detta tillsammans med vår logistik från regionlagret i Landskrona gör oss till en mycket intressant leverantör. Dessutom har vi lyckats rekrytera mycket bra medarbetare, konstaterar Bengt Blomqvist, regionchef för Deromes byggvarudivision i sydvästra Sverige, och fortsätter:

-Det ska bli jätteroligt att få en officiell invigning av anläggningen tillsammans med våra kunder. Och vi gör det med en stor kombinerad mässa och invigningsfest. Vi kommer ha ett sjuttiotal leverantörer på plats och räknar med närmare 700 gäster. I sann Deromeanda så vill vi göra det där lilla extra för våra kunder.

Bygger långsiktigt

Deromes stora satsning som pågår i södra Sverige, med ytterligare två nya anläggningar på gång under 2020, är ett led i den långsiktiga ambitionen att bli proffskundens förstahandsval på den sydsvenska byggvaru- och järnvaruhandelsmarknaden.

- Vårt mål för bygghandel och järnvaror är att ständigt arbeta för att förenkla proffskundens vardag, vilket vår expansion i södra Sverige är ett talande och tydligt exempel på. Nu ökar vi vår tillgänglighet ytterligare och presenterar ett brett utbud av både varor och specialkompetenser. För oss handlar det om att alltid överträffa våra kunders högt ställda förväntningar för att på så sätt bygga långsiktiga relationer. Hela vårt arbete med nyetableringar vilar på en grund av långsiktighet och enkelhet, vilket också är två av Deromes kärnvärden, säger Johan Winroth, vd för Deromes byggvarudivision.

Expansionen innefattar också etableringen av ett nytt regionlager i Landskrona, stort som fyra fotbollsplaner, som slog upp portarna våren 2018. Den servar nu alla anläggningar i Sydsverige. På mindre än ett år har Derome rekryterat 60 nya medarbetare till Landskrona och för det arbetet har företaget också nominerats till utmärkelsen Årets jobbskapare i Landskrona kommun.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri. Skogs- och träindustri med fem sågverk, bygg- och järnhandelshandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, pellets, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av 1 600 egna lägenheter och lokaler. Har över 2200 medarbetare och beräknas omsätta ca 8 miljarder kronor under år 2019.